رابطه بین مصرف الکل در دوران بارداری و اوتیسم

عنوان 20- از نظر سلامتی، آسپارتام یک شیرین کننده بدون قند است که به طور گسترده در چندین نوشیدنی رژیمی، بستنی، محصولات لبنی، غلات صبحانه، خمیر دندان و قطره های ضد سرفه استفاده می شود. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، میزان مجاز مصرف روزانه آسپارتام 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

اگرچه به عنوان یک جایگزین بدون کالری برای شکر محبوب شده است، مزایای سلامتی آسپارتام سال ها مورد بحث بوده است. سازمان جهانی بهداشت در ماه مه دستورالعمل هایی را صادر کرد که به مردم توصیه می کرد برای کنترل وزن از مصرف آسپارتام خودداری کنند، زیرا محققان دریافتند که جایگزین کردن قند با آسپارتام ممکن است به کاهش وزن طولانی مدت کمکی نکند، و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) که … “احتمالا سرطان زا” برای انسان است.

در یک مطالعه اخیر، محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، ایالات متحده، مصرف آسپارتام مادر و خطر ابتلا به اوتیسم را در کودکانی که در اوایل زندگی در معرض خطر قرار گرفتند – در رحم و در دوران شیردهی – ارزیابی کردند.

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یا اوتیسم یک اختلال عصبی و رشدی است که بر یادگیری، رفتار و ارتباطات تأثیر می گذارد. این بیماری اغلب یک اختلال رشد نامیده می شود زیرا کودکان اغلب در دو سال اول زندگی خود به آن مبتلا می شوند.

تیم تحقیقاتی داده های 235 کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم را تجزیه و تحلیل کرد و داده ها را با 121 کودک مبتلا به رشد عصبی معمولی مقایسه کرد. برای تعیین مواجهه اولیه شرکت کنندگان با این مواد، محققان از پرسشنامه هایی برای ارزیابی مصرف نوشابه رژیمی یا نوشیدنی های مشابه توسط مادران استفاده کردند.

پسران مبتلا به اوتیسم بیش از سه برابر بیشتر احتمال دارد که مادرانی داشته باشند که حداقل یک یا چند وعده نوشابه رژیمی یا معادل شیرین شده با آسپارتام در دوران بارداری یا شیردهی مصرف کرده باشند. محققان نتوانستند رابطه آماری معنی داری در بین دختران پیدا کنند.

محققان گفتند: «یافته‌های ما به موارد رو به رشد و نگرانی در مورد آسیب احتمالی به فرزندان مادرانی که نوشابه‌های رژیمی/نوشیدنی‌های رژیمی یا آسپارتام در دوران بارداری مصرف می‌کنند، اضافه می‌کند.

این مطالعه ثابت نمی کند که نوشیدن نوشابه رژیمی باعث اوتیسم در کودکان می شود.

شارون پارتون فاولر، محقق ارشد این مطالعه، گفت: “مطالعه ما علت علّی را اثبات نمی کند، و همچنین ثابت نمی کند که مصرف گازهای رژیم غذایی توسط مادر، به ویژه آسپارتام، در دوران بارداری یا شیردهی، خطر ابتلا به اوتیسم را در کودک افزایش می دهد، اما به همان اندازه عمل می کند. یک حکایت هشداردهنده./ایسنا

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما