بهترین دانشگاه های دنیا در رشته های مختلف کدامند؟


آفتاب نیوز :

رتبه‌بندی امسال تایمز طیف وسیع‌تری از موضوعات را پوشش می‌دهد و نمایندگان بیشتری در خارج از ایالات متحده و بریتانیا دارد، اما بررسی نتایج نشان می‌دهد که نخبگان قدیمی همچنان در رتبه‌های برتر هستند.

بر اساس آخرین رتبه‌بندی تایمز، تعدادی از دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف جهان جزو رشته‌های برتر هستند، اما رقابت با نخبگان بریتانیا و آمریکا همچنان دشوارتر است.

با پیوستن استرالیا، چین و سنگاپور به کانادا، سوئیس، هنگ کنگ، بریتانیا و ایالات متحده در جدیدترین جداول، تعداد کشورهای 10 رشته برتر از پنج به هشت کشور طی پنج سال گذشته افزایش یافته است.

امسال چین و 6 کشور جدید به جمع 100 کشور برتر پیوستند که شامل اتریش، برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی، اسپانیا و ترکیه می شود.

دانشگاه هنگ کنگ بالاترین رتبه را در بین دانشگاه های خارج از ایالات متحده و انگلیس دارد و پس از آن دانشگاه تسینگ هوا چین در رتبه هفتم و دانشگاه تورنتو کانادا در رتبه نهم قرار دارند.

رتبه بندی رشته های بازرگانی و اقتصاد نیز در پنج سال گذشته متنوع شده است و نشان دهنده کاهش قدرت ایالات متحده و انگلیس در این رشته ها است. چین تنها کشور خارج از ایالات متحده و بریتانیا است که در بین 10 کشور برتر قرار دارد. بر این اساس دانشگاه شین هوا در رتبه هشتم و دانشگاه پکن در رتبه دهم قرار دارند. سنگاپور، سوئیس، آلمان، هلند و ژاپن نیز از جمله کشورهایی هستند که موسسات آنها در بین 50 دانشگاه برتر قرار دارند.

دکتر بلانکو، استاد دانشگاه در تحلیل این رتبه بندی گفت: به طور کلی کشورهایی که دانشگاه های آنها در رأس رتبه بندی قرار دارند، اقتصادهای توسعه یافته ای هستند که از حرکت و پیشرفت همه جانبه دانشگاه ها بهره مند شده اند.

با این حال، علیرغم تنوع روزافزون رتبه بندی های آموزشی، تجاری و اقتصادی، 10 نفر برتر در علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم زیستی هنوز فقط شامل موسسات آموزش عالی ایالات متحده و بریتانیا هستند.

اگرچه رقابت جهانی افزایش یافته است، اما امسال تنها 13 دانشگاه مختلف در پنج رشته برتر از 11 رشته قرار دارند که از 15 دانشگاه در سال 2020 کاهش یافته است. دانشگاه استنفورد هنوز تنها موسسه ای است که در بین 11 رشته در بین بهترین ها قرار گرفته است.

بر این اساس 10 دانشگاه برتر جهان بر اساس موضوعات مختلف عبارتند از:

هنر و علوم انسانی: دانشگاه استنفورد

تجارت و اقتصاد: موسسه فناوری ماساچوست

علوم بالینی و بهداشتی: دانشگاه آکسفورد

علوم کامپیوتر: دانشگاه آکسفورد

روانشناسی: دانشگاه استنفورد

تحصیلات: دانشگاه کالیفرنیا

مهندس: دانشگاه هاروارد

حق چاپ: دانشگاه هاروارد

علوم زیستی: دانشگاه هاروارد

علوم فیزیکی: موسسه فناوری کالیفرنیا

علوم اجتماعی: موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه استنفورد

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما