«ایران» الان خوب است «آذر» و «توران» چطور؟


آفتاب نیوز :

تکثیر یوزپلنگ در اسارت پروژه ای است که با انتقال “دلبر”، “کوشکی” و “ایران” (سه توله یوزپلنگ) به توران وارد مرحله جدیدی شد.در ابتدای فروردین 1400 “فیروز” – 11 سال. – یوزپلنگ نر منطقه تورون نیز زنده شد و برای جفت گیری با “ایران” – یک یوزپلنگ ماده – به محیط اسارت واقع در منطقه تورون منتقل شد که جفت گیری با موفقیت انجام شد و سه توله یوزپلنگ در منطقه تورون به دنیا آمدند. بهار 1400 اما مرگ سرنوشت هر سه بود.. امسال در حالی که امید از بین رفت، طبق اعلام نهایی سازمان حفاظت محیط زیست امکان باردار شدن دوباره برای «ایران» وجود نداشت.

سال گذشته دو توله یوزپلنگ در اسارت به گروه یوزپلنگ پیوستند. در ۲۱ آذر ۱۴۰۱ این دو نفر که بعداً «آذر» و «توران» نامیده شدند توسط چوپانی در زادگاهشان پارک ملی توران پیدا شدند و سپس به سمنان برده شدند و پس از وزن کشی به آنجا بازگشتند. جای دیگر. توران.

حسنی اکبری در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره وضعیت اخیر یوزپلنگ آسیایی (ایران) اظهار کرد: وضعیت ایران مانند گذشته است و به اندازه کافی سالم است و مشکلی ندارد. ما منتظر دوره باروری طبیعی او هستیم.

وی درباره وضعیت «اوزار» و «تورون» نیز گفت: این توله یوزپلنگ را نمی توان رها کرد، زیرا تنها یوزپلنگ هایی که در طبیعت رشد کرده اند در این محیط زنده می مانند و تلاش ما بیشتر در راستای امنیت است. . افزایش میزان صید و بهبود شرایط زندگی در اطراف تورون. به خصوص در شمال و شرق تورون مکان هایی خارج از منطقه حفاظت شده تورون وجود دارد که نمی توانیم مدیریت را در آنها اعمال کنیم زیرا جزو چهار منطقه نیستند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سخنان خود گفت: در شرق توران اقداماتی در حوزه حفاظت تعاون آغاز شده است. در این زمینه بخش خصوصی به سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفاظت و تکثیر صید کمک می کند. طعمه اصلی که ما برای تکثیر و تکثیر به دنبال آن هستیم آهو، قوچ و میش هستند.

وی افزود: امیدواریم با کمک بخش خصوصی بتوانیم دشت های جنوب شرقی دشت تورون و لاغری (غرب شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی) را با تله آهو و ارتفاعات برخی روستاها را با قوچ و میش غنی کنیم. . مشکل گسترش تله ها نکته مثبتی است که تفاهم نامه با بخش خصوصی امضا شد.

به گفته اکبری، اقدامات اولیه در توران شمالی انجام شده تا بتوانیم همکاری های دو منطقه سمنون و خراسان شمالی را ایجاد کنیم و از توانمندی های استاندار استفاده کنیم. سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید در کنار آنها باشد و با کمک بخش خصوصی و حفاظت داوطلبانه می توانیم با این تفاهم نامه از مناطق میانی منطقه حفاظتی تورون و مناطق حفاظتی میانه و خوش ایلوگ حفاظت کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: درک این موضوع و اکثر مشاهداتی که از امسال داشته ایم این است که در خارج از رشته کوه تورون و در این میان حفاظت شده بوده ایم، بسیار مهم است. مناطق بین این سه منطقه ضروری است بحث حفاظت در این منطقه تقویت و صید افزایش یابد.

وی ادامه داد: تورون خود یک زیستگاه طبیعی است و در صورت حفاظت کافی، جمعیت آن به طور خودکار افزایش می یابد، اما از آنجایی که زمان کافی برای افزایش صید ناخودآگاه وجود ندارد، در نظر داریم از طریق تکثیر یا رهاسازی و انتقال، صید را افزایش دهیم. برای اطمینان از وضعیت امن و تله در این مکان بهتر است.

اکبری در پایان درباره مشکل زاد و ولد در اسارت و رهاسازی «آذر» و «تورن» در طبیعت گفت: مشکل تولیدمثل در اسارت موضوعی نیست که امروز در برنامه کاری خود قرار دهیم، بلکه در بلندمدت است. گذر به شرایط نیمه وحشی و همچنین تا جایی که امکان دارد وحشی مجدد یوزپلنگ های متولد شده در اسارت برای نسل های آینده را در برنامه خود داریم اما اکنون یوزپلنگ هایی که در اسارت هستند به صورت صحرایی مورد استفاده قرار می گیرند. از تولید مثل

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما